Turisme d'Olesa
Cerca en el web

Travessa de les tres ermites

És una ruta que permet gaudir de l’entorn i visitar les tres ermites que conformen el patrimoni olesà. Es planteja la sortida des de la plaça de Fèlix Figueras i Aragay. Des d'aquí enfilarem camí fins fora del municipi passant pel carrer d’Anselm Clavé, l’avinguda de Francesc Macià, el carrer de Joaquim Font (a la urbanització de Cal Vicentó) i el camí de les Rubiroles. Un cop hem arribat al revolt asfaltat a la urbanització de Ribes Blaves es va baixant passant prop de la Masia de Can Matetas (actualment tancada) fins arribar a la riera.

Se segueix el curs fluvial en direcció nord, passant per sota del penya-segat de la masia de Sant Jaume. A la pista forestal que creua la riera, s’agafa el camí de la dreta que va pujant fins a la masia i l’ermita de Sant Jaume (ermita 1). Des d’aquí, se segueix la via forestal 1,2 km fins a la urbanització de Ribes Blaves. A la pista asfaltada, s’ha de girar a la dreta i baixar a l’aflorament geològic de Ribes Blaves i a la carretera B-120, la qual s’ha de recórrer uns 200 metres en direcció nord. S’ha anar amb molta cura ja que és un tram perillós.

Passat el revolt, s’agafa la pista forestal que es dirigeix cap a Sant Pere Sacama, al nord-oest. Al cap d’una estona, a la bifurcació, s’ha de girar a la dreta i, sense deixar la via, en uns 15 minuts es podrà visitar la segona ermita del recorregut, la de Sant Pere. Just davant, una baixada porta fins al Mas Vilar i en el trencall de camins, a l’esplanada de sota, s’ha d’anar en direcció a Puigventós i la Creu de Saba, el punt més alt d’Olesa. És un moment per gaudir de les vistes abans de continuar el trajecte que, descendint, porta a la Masia de Puigventós.

Des d’aquí, un corriol s’encamina fins al pla del Fideuer passant per dues fonts rurals: la font del Mateu i la font de la Pastora. Un cop al pla, s’enfila via cap a la tercera ermita de la ruta, la de Sant Salvador de les Espases. Des dels darrers vestigis del que fóra un castell, s’ha de baixar a la Puda de Montserrat per acabar la ruta circular. Passades les Espases de Sant Salvador –unes agulles de conglomerat de còdols de quars–, i abans de sobrepassar la via del tren, s’albira un corriol que s’enfila a l’esquerra en direcció sud i mena a Olesa de Montserrat. L’ascens, durant uns 10 minuts, és fort, però el camí després planeja fins a tocar al municipi.

De baixada, s’arriba a la creu de Beca. Ja dins el nucli urbà, es passa per carrers de la urbanització de les Planes (Urgell, Bages i Conflent) fins al Portal de Santa Oliva. Des d’allà, se segueix pels carrers Creu Real i Ample, plaça de les Fonts, carrer de Salvador Casas, per acabar la ruta, de nou, a la plaça de Fèlix Figueras i Aragay.

(Ruta elaborada per Joan Soler Gironès - Guia Excursionista d'Olesa de Montserrat i entorns)

• Ermita Sant Salvador de les Espases. Foto CMRO
  • Ermita de Sant Pere Sacama. Foto: Jaume Morera Guixà
  • Ermita i masia de Sant Jaume. Foto: CMRO

Informació relacionada

CICLE FESTIU

VISITAR

TURISME D’OLESA

Olesa de Montserrat, als peus de la muntanya de Montserrat, és un municipi ric en cultura i tradició. Situada a la capçalera de la comarca del Baix Llobregat, a la subcomarca del Montserratí, està a mig camí entre Barcelona i el Monestir de Montserrat. El seu entorn natural, amb bells i magnífics paratges, està delimitat pel riu Llobregat i per les serres de Sant Salvador de les Espases i Puigventós. Olesa té marcades arrels agrícoles: en destaca el conreu de l’olivera de la varietat palomar o olesana, autòctona a la població, de la qual s’extreu el reconegut Oli d’Olesa.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

CONTACTA'NS

CAL RAPISSA - CARRER AMPLE, 25 08640 OLESA DE MONTSERRAT

SEGUEIX-NOS

• Instagram
Escut Ajuntament Olesa de Montserrat
Consorci de turisme baix llobregat