Turisme d'Olesa
Cerca en el web

De la Urbanització de Ribes Blaves a Sant Jaume

En un paratge únic i important quant a patrimoni natural, Ribes Blaves, s’inicia aquest recorregut. Poc després del trencall, cal agafar una pista forestal a l’esquerra, descendent i adaptada també per a vehicles. Després de travessar un tallafocs, el camí va perdent alçada mentre fa unaziga-zaga.Passats els revolts, s’arriba a una cruïlla: cap a l’esquerra, s’accedeix a la font i a la riera de Sant Jaume, i cap a la dreta, a l’ermita i al mas.

De la història al patrimoni:

La font és de propietat privada, tot i que està oberta al públic.

L’origen del nom Sant Jaume és incert i confús. Segons la toponímia, del segle XIV al XV apareix com a Mansum de Questeo o Questeyo, que evoluciona posteriorment com a Sant Jaume de Castayo.

El mas encara és habitat. A l’interior hi ha un celler i un antic molí.

La història marca un succés, ben bé, de novel·la negra. L’any 1855, set individus disfressats de Mossos d’Esquadra (entre ells, tres veïns d’Olesa) van entrar a robar a la masia. Van tancar les dones i nens a una habitació i van martiritzar pare i fill llençant-los a la llar de foc. Un cop capturats els malfactors, foren jutjats i condemnats a mort. Alguns foren tancats a la presó d’Olesa (a la Torre del Rellotge) i van ser executats al garrot vil públicament a la plaça Nova.

La capella actual de l’ermita data de finals del segle XVIII i està en molt mal estat.

(Ruta elaborada per Joan Soler Gironès - Guia Excursionista d'Olesa de Montserrat i entorns)

• Ribes blaves

Temps mig de durada
15 minuts

TURISME D’OLESA

Olesa de Montserrat, als peus de la muntanya de Montserrat, és un municipi ric en cultura i tradició. Situada a la capçalera de la comarca del Baix Llobregat, a la subcomarca del Montserratí, està a mig camí entre Barcelona i el Monestir de Montserrat. El seu entorn natural, amb bells i magnífics paratges, està delimitat pel riu Llobregat i per les serres de Sant Salvador de les Espases i Puigventós. Olesa té marcades arrels agrícoles: en destaca el conreu de l’olivera de la varietat palomar o olesana, autòctona a la població, de la qual s’extreu el reconegut Oli d’Olesa.

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES

CONTACTA'NS

CAL RAPISSA - CARRER AMPLE, 25 08640 OLESA DE MONTSERRAT

SEGUEIX-NOS

• Instagram
Escut Ajuntament Olesa de Montserrat
Consorci de turisme baix llobregat